Jobber jeg i samme enhet og har samme leder etter nyttår? Det korte svaret er ja. Styret har behandlet sak om midlertidig organisering i 2017.
1. januar 2017 blir Høgskulen på Vestlandet etablert som én juridisk enhet. Hele 2017 vil brukes til å utvikle og implementere den nye organisasjonen, før endelig faglig og administrativ organisering trer i kraft 1.1.18. Det er derfor behov for en midlertidig organisering av HVL i 2017.
Etablerer et overordnet HVL-nivå
For 2017 etableres fire organisatoriske enheter i den nye høgskolen. Dagens tre høgskoler flyttes på rot inn den midlertidige organiseringen.
Det betyr at virksomheten, med gjeldende organisering og ledelse, videreføres inn i tre nærregionenheter: nærregion Sogn og Fjordane, nærregion Bergen og nærregion Stord/Haugesund.
I tillegg etableres det en overbygning, et HVL-nivå. Dette består av rektor, en ledergruppe, rektors stab, et styresekretariat, studentombud, et organisasjonsutviklingsprosjekt, og en midlertidig råds- og utvalgsstruktur.
Det blir også tilsatt en midlertidig leder for den nye femårige grunnskolelærerutdanningen. Denne stillingen er plassert på HVL-nivået i den midlertidige organisasjonen.
Midlertidig delegasjonsreglement vedtas i neste styremøte
I styremøtet 21.–22.12 vedtar interimsstyret et midlertidig delegasjonsreglement for HVL. Dette slår fast i hvilke saker styret selv skal fatte vedtak, hva styret delegerer til rektor, og styrets eventuelle delegasjon til utvalg på HVL-nivå.
Arbeidsgiveransvaret for nærregionene blir delegert fra rektor til prorektor (i Sogn og Fjordane) og direktører (i Bergen og Stord/Haugesund) med midlertidig nærregionansvar.
Dagens ledelse blir videreført i nærregionene. I vedtaket fra interimsstyret videreføres prinsippet om delt ledelse for nærregionene i 2017 (med unntak for Sogn og Fjordane, som allerede har enhetlig ledelse).
Det betyr at ledelsen i de tre nærregionene i 2017 blir prorektorer og direktører/viserektorer med midlertidig nærregionansvar. Disse vil sammen med den øvrige og nåværende faglig og administrativ ledelse få ansvaret for å drive virksomheten i nærregionene i hele 2017.
I hovedsak vil gjeldende delegasjonsreglement og styringslinjer for dagens høgskoler videreføres i nærregionene.
Midlertidig organisering varer ut 2017
Det blir opprettet to ledergrupper i perioden fram til 31.7.17:
- Liten ledergruppe: rektor, prorektorer, direktører/viserektor (og leder organisasjonsutviklingsprogram i relevante saker).
- Utvidet ledergruppe: dekaner i tillegg til medlemmer i liten ledergruppe.
Disse ledergruppene fungerer fram til ledere på nivå 1 (prorektorer og eventuelt direktører) og nivå 2 (dekaner) i den nye organisasjonen tiltrer. Det blir planlagt for tilsetting i disse lederfunksjonene i styremøter i slutten av mars eller april, og tiltredelse i stillingene 1.8.2017.
Ny organisasjon er først på plass 1.1.2018, så disse lederne tiltrer før enhetene de skal lede er etablert. De går da inn i rektors ledergruppe, som strategiske ledere for sine fag- og funksjonsområder, mens lederne i nærregionene drifter faglig og administrativ virksomhet i sin nærregion i hele 2017.
Ny faglig og administrativ organisering blir vedtatt på nyåret
Rapporten fra prosjekt «leiing og fagleg organisering» blir førstegangsbehandlet i styremøtet 21.–22.12. Lederstruktur og faglig organisering på nivå 1 og 2 (rektorat og fakultet) i den nye organisasjonen blir vedtatt av HVL-styret 16.2.2017.
Administrativ organisering skal følge faglig organisering, og blir derfor vedtatt en måned senere. Rapporten sendes på høring 19.12 og skal førstegangsbehandles i styremøtet i januar. Administrativ organisering blir vedtatt av HVL-styret 16.2.2017.
Nivåene under fakultetsnivå
I saken om faglig organisering inngår også vedtak av prinsipper for organisering av den faglige virksomheten på nivået under fakultetsnivået.
Styret får i februar forelagt en sak om prosess for å utarbeide forslag til organisering på nivå 3. Endelig organisering av enheter under fakultetsnivå blir så vedtatt av styret, sannsynligvis i juni-møtet.
Alle ledere på dagens nivå 3 fortsetter i sine stillinger i nærregionene ut hele 2017. Tilsetting til nytt nivå 3 skjer i løpet av høsten 2017, og enhetene etableres som del av den nye organisasjonen 1.1.2018.
Etablerer et organisasjonsutviklingsprogram fra nyttår
Etter nyttår blir det etablert et organisasjonsutviklingsprogram, som skal følge opp arbeidet med å utvikle den nye organisasjonen.
Styret får i desember en sak som beskriver rammene for dette programmet. En funksjon som leder for programmet er nå lyst ut internt.
Tidslinje